lördag 13 oktober 2012

Två och ett halvt år med LCHF



Nu har jag ätit enligt LCHF-metoden drygt två och ett halvt år, och det har gått bättre och bättre med tiden. 
Jag har vant mig vid att äta på ett helt annat sätt, min "syra" mage mår betydligt bättre.
Med tiden har min ork förbättrats och jag har väldigt stabilt blodsocker.
Förut var jag tvungen att få något i mig genast efter träningen, men nu kan jag ta det lugnt och vänta innan jag äter. 
Den stora nackdelen som många som tränar mycket - och det gör jag - är att de kan känna sig lite kraftlösa då de gör någonting riktigt ansträngande. Så har det aldrig varit för mig, bara en vecka sedan tränade jag flera pass i streck med bara hjälp av frukosten...men min frukost är stabil!
Jag har dock senaste året börjat lägga in något skiva rågbröd varje dag, och lite mer grönsaker...men inte mer.

Så här äter jag just nu:
Frukost: 1 stekt ägg, Brie-ost värmd i stekpannan, liten skiva kalkon, Turkisk yogurt med hallon och linfrön och en matsked kokosfett
LunchKött eller fisk med fet sås, sallad eller broccoli
Mellanmål vi behov: Nötter
MiddagKött eller fisk med sås eller en sallad med räkor o.s.v

Efter träningen: Rågbrödsmörgås med kalkon och Brie-ost och mjölk. Eller Turkisk yogurt blandad med vispgrädde och proteinpulver och hallon.

Fortfarande inget socker, pasta, potatis, ris, vitt bröd. Har inte heller längre något sötsug, mina efterrätter är oftast hallon med vispad grädde.


Det som inte längre är intressant för mig är vikten, det som är intressant är att jag mår bra!
Jag gick ner ca 12 kg under första fyra månaderna, sedan har jag inte ställt mig på vågen. Men jag har behövt byta byxor en till storlek mindre, men detta är en följd av ökad mängd styrketräning. 


“Be miserable. Or motivate yourself. 

Whatever has to be done, it's always your choice.” 

- Wayne Dyer




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar