måndag 9 april 2012

Skippa kolhydraterna...



Du behöver inte pastaladda för att maxa din träning.

Tvärtom kan du nå nya drömresultat om du skippar kolhydrater.
- Den stora vinsten med LCHF är att du blir friskare och slipper avbrotten i träningen, säger Jonas Bergqvist, kostrådgivare och personlig tränare.

Maxa dina träningsresultat - med lågkolhydratkost! Fler och fler pratar om LCHF inom träningskretsar och på landets gym. Men inte bara pratar. Både motionärer och elitidrottare upptäcker fördelarna med att överge stora mängder pasta, bröd, ris och potatis till förmån för mer kött, fisk, ägg, grönsaker och feta såser. 
Det som kallas LCHF - "Low Carb High Fat". De märker att de med LCHF kan vara friska och slippa träningsavbrott, att de lättare kan bygga muskler och tappa fettmassa. Vissa upplever en ork som aldrig förr, andra att träningsvärk och mjölksyra är ett minne blott. 

Jag köpte Jonas Bergqvists bok på Bokus, fick den hem innan påskhelgen och har redan läst boken. Enligt boken finns det många olika former av LCHF varav strikt LCHF där man äter max 20 gram kolhydrater per dag är en av dem. Men man kan också äta normal LCHF, liberal LCHF och träningsliberal LCHF. Men dessa modifieringar så kan man äta upp emot 100-150g kolhydrater och ändå kalla det LCHF.

Jag kan verkligen rekommendera boken för alla som tycker om träning...och hälsa! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar