fredag 15 april 2011

Forskare: Spring barfota!


Släng löparskorna och skona fötterna, rekommenderar forskare.

Harvardprofessorn Daniel Lieberman har genomfört forskning om barfotalöpning. Hans forskning visar att barfotalöpare, som tenderar att landa på framfoten genererar mindre slag och stötar än löpare i sportskor som landar med hälen först. Detta gör barfotalöpning mer bekvämt och kan minimera skador.

En annan forskare vid Harvard University  som har studerat löpstilen hos löpare som har skor och löpare som springer på bara fötter rekommenderar barfotalöpning.
Det har visat sig att det är mycket stor skillnad på var på foten man landar.

Lär dig skillnaden

  • Löparskor: Du landar längst ut på hälen, rullar fram över foten och skjuter ifrån över stortån och tån vid sidan av. Kraftpåverkan är som störst i hälen som fungerar som en stötkudde och tar emot den första stora stöten. Nästa stora påfrestning är i framfoten när den går ner i marken. En löparsko tillåter inte foten att göra sin naturliga rullning eftersom foten låses fast.
    Typiska skador: Skenbenen och knäets senor.
  • Barfota: Du landar på trampdynan varefter hälen mjukar upp för stöten. När du sätter av fjädrar du motsatt väg från hälen ut över trampdynan och vidare ut till stortån och tån vid sidan av. Kraftpåverkningen är på trampdynan som tar emot slaget.
    Risk för skador vid överbelastning: Hälsenan, vadmuskeln och baksidan av låret. 
källa:www.iform.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar