lördag 26 februari 2011

Vasaloppet på LCHF?


Går det att köra Vasaloppet på spinningcykel utan att äta kolhydrater?  

Enligt Linda, Hälsobloggen :"Så snälla läsare, ladda inte inför Vasaloppet med LCHF… Vanliga motionärer behöver alla bitar av kostcirkeln." 

Jag har som sagt ätit enligt LCHF sedan april 2010 och har fått bara fördelar. Jag har gått ner 11 kilo. Jag har fått bättre uthållighet och styrka, bättre immunförsvar etc. Kan köra mina spinningpass (spin/berg, klättring uppåt på 75 min) på högre pulsnivå än vad jag kunde innan :)

Vi har tänkt att sitta på en spinningcykel lika länge som Vasaloppet på 9 mil pågår. 
Frågan är: Skall man ladda med kolhydrater? Mitt svar: Nej, det tänker jag inte göra.

"Vi kan ladda med kolhydrater och fylla glykogenförråden i muskler och lever. När du kommit till Evertsberg har du åkt halvvägs och ungefär där tar glykogenet slut. För att ta dig i mål måste du dricka 5 L blåbärssoppa eller äta 1 kg bullar.
Om man i stället går på fettdrift så räcker det med 0,45 kg fett för att orka åka hela Vasaloppet.
Äter man fett fläsk på morgonen så står man sig hela dagen på fettdrift, behöver inte äta några mellanmål, man får ingen schackningsperiod efter ett par eller flera timmar. Man orkar åka hela Vasaloppet med full fart hela tiden", skriver LCHF -Peter.

Jag har tänkt att äta min vanliga frukost med omelett, kokosfett, bacon. Endast lite fet yoghurt, linfrön och bär...och kaffe. 
Med detta tänker jag orka länge. Kommer att ha med mig lite ostbitar, nötter, kokosfett ifall jag behöver extra laddning. Sedan bara vatten och ev. lite buljong för saltets skull.

Återkommer hur det gick sedan... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar