lördag 22 januari 2011

Ät rätt, håll dig mätt och...bli av med fett!

 
LCHF bygger på att man tänker helt tvärt emot traditionella viktminskningsråd.
 
När man äter enligt LCHF-metoden så låter man hormonerna styra viktminskningen istället för att räkna kalorier och begränsa sitt intag av mat (och därigenom gå ner i vikt genom att svälta kroppen). Genom att ställa om kroppen från kolhydratdrift till fettdrift tillåts kroppen att använda sina fettlager som bränsle och man går ner i vikt. 

Vanliga förslag till definitioner kan vara under 20 energiprocent kolhydrater eller max 20-30 gram kolhydrater per dag.

Fett: Huvuddelen av energin i maten ska komma från fett. Fettet ska helst vara naturligt animaliskt fett, alternativt kan kokosfett, rapsolja eller olivolja användas. Det är väsentligt att få i sig tillräckligt med fett, vanligt är att man äter för lite fett och för mycket protein.

Protein: omkring 1 gram protein per kilo kroppsvikt per dag. En del brukar ange 0,5 - 1,5 gram per kilo kroppsvikt - den lägre siffran om man är mycket överviktig och den högre om man tränar mycket.

Kolhydrater: Många som äter LCHF i syfte att gå ned i vikt brukar hålla sig under 20 gram kolhydrater per dag. Man brukar säga att allt under 100 gram kolhydrater per dag anses som lågkolhydratkost. Det är dock individuellt hur mycket kolhydrater man tål så man måste pröva sig fram.


Ät rätt, håll dig mätt och...bli av med fett!

 

3 kommentarer:

  1. Metoden passar mig somo handen i handsken och jag är en LCHF-are
    kram Susanne

    SvaraRadera
  2. 3:e veckan för mig och sambon nu och det känns super bra, till och med min kinka sambo är nöjd är positiv! :)

    SvaraRadera