torsdag 15 april 2010

Stavgång


Jag har sedan några veckor tillbaka haft lite problem med mitt knä...knäet låste sig några gånger under Påskhelgen. Fy vad ont och obehagligt!
Men det gick över och nu väntar jag på att sjukgymnasten har tid och titta på knäet. 
Men jag fick instruktioner att fortsätta träna om:
  • smärtan är sådär 5 i skalan på 1-10!
  • smärtan går över inom 24 timmar!
Hon är grym, tänkte jag. 
Men hon sa att spinning, Core, styrketräning är OK...och stavgång! Då var det dags att ta fram gångstavarna.

Stavgång utvecklades under 50-talet i Finland som sommarträning för längdskidåkare. I USA är stavgång numera en av de populäraste motionsformerna och i Finland finns över 1 miljon utövare. 

Stavgång förbättrar kondition och stärker muskler och skelett i armar, axlar, rygg och ben.
Fettförbränningen blir hög eftersom många muskler aktiveras. Det samma gäller konditionen. Förbränningen efter ett stavgångspass stiger med närmare 20% under ett dygn och hemligheten är just att flera stora muskelgrupper aktiveras.

Vanliga misstag

För långa stavar: Det gör att man drar upp axlarna vilket i sin tur kan leda till att man får ont i axlar och nacke.
För korta stavar:
Det leder till att du får fel kroppshållning.
Att släppa stavarna i marken:
Det gör att du inte utnyttjar den träning stavarna ger.
Att gå med stavarna i luften:
Det gör att syftet med att använda stavar försvinner.
Att gå passgång, det vill säga att sätta fram höger fot och arm samtidigt:
För att stavgången ska bli rätt ska motsatt arm och ben vara framme samtidigt så när höger fot är framme ska vänster arm också var det.
Att använda skidstavar:
Det är för stumma och ofta i fel längd vilket kan resultera i att du får ont.

Så här går du

Stavgång liknar den rörelsen man gör när man åker längdskidor. Du promenerar med lätt böjda armar som pendlar utmed sidorna.
Lättast är att
gå som när man marscherar. Handen ska vara lätt öppen för att staven ska kunna följa armens rörelse.
Håll staven
nära kroppen, med lutning diagonalt framåt. Staven ska aldrig pendlar framför den främre foten.
Kroppen ska
vara lätt framåtlutad med avslappnade axlar och blicken riktad framåt.
Stavens spets
ska sättas i marken i höjd med hälen eller något bakom, motsatt arm och ben. Den bakre foten skjuter kraftigt från samtidigt som staven pressas neråt och bakåt. Stavarna ska hela tiden vara riktade snett bakåt.
Det är viktigt
att tänka på att stavarna ska hjälpa dig att förflyttas framåt.

Därför är stavgång bra

1. Det är en billig motionsform som passar alla.
2. Det är en mer effektiv och allsidig träning än vanliga promenader eftersom du använder både över- och underkroppen.
3. Energiförbrukningen ökar med stavgång jämfört med vanliga promenader.
4. Stavgång är skonsamt för rygg, höft och leder.Det är lämplig träning även om du har lättare besvär med axlar och skuldror.
5. Det är en säker motionsform även vid halt underlag.

1 kommentar:

  1. Hej Leena!
    Jag har gåstavar som jag går med annars
    skulle det inte fungera alls med att gå
    för mej.Nja det svider fortfarande,men
    det går väl om tills jag gifter mej som
    man sa förr....
    Ja man tittar på varje tecken man kan se.
    Videkissarna håller på som bäst här.
    Jag önskar dej en trevlig Fredag eftersom
    Torsdagen snart är gången.
    Kramar.

    SvaraRadera